A jogellenes tevékenységek kiszervezése

Feltöltés alatt


Magyarországon ez ma már bevett forma. A Vár-barlang ügyben a jogellenes reklám és marketing kiszervezése került a fókuszba. Noha a Duna-Ipoly Nemzeti Park már 2011-ben a Budavári Labirintus újranyitásaként harangozta be a Panoptikum – Vár-barlang megnyitását, a meginduló jogi eljárások hatására az üzemeltető, illetve az érdekcsoport úgy döntött, hogy a nagyközönség félrevezetését, a védjegy-bitorlásokat, egy szóval a csalásokat kiszervezik.

A magyar Wikipédia szerkesztők és adminok egy csoportja, illetve a Google egy néhány magyar alkalmazottja nem sokat teketóriázott és beleálltak az ügybe. Ebből a világon egyedülálló, magyar-os precedensek (sötét hungarikumok) születtek.

Az, hogy a Google Cégem a keresőben, a térképen azt hozza helyzetbe (étterem, egyesület, idegenforgalmi látványosság – bármi), akitől több jutalékot kap, nonszensz.

G. László kéretlen telefonos, lendületes (agresszív) korrupciós credojában el is ismerte, hogy ilyen még nem történt a Google történetében. Igaza volt, de éppen ő és néhány társa teremtették meg a precedenst: a Budavári Labirintus, Labyrinth of Buda Castle (védjegyoltalom, szerzői jogok) lenyúlása és átadása a Drakula-biznisznek, a – már amúgy is kritizált és általános elégedetlenséget kiváltó értékelések és pontozások – tudatos manipulálása (Budavári Labirintus 4.5-4.1-re le, Drakula-biznisz 3.4-ről 3.9-re fel) stb. Ha ezek rendszeressé válnak, ha a Google marketing ügynökségként fog működni – egy sor Google-szolgáltatásban rendül meg a bizalom, aminek súlyos következményei lesznek a nagy techcég számára.

A világ valamennyi vezető utazási portálja, amelyek erősebbek az idegenforgalmi szektorban, egy tájékoztató levelet követően azonnal korrigáltak a védjegyoltalom és szerzői jogok tekintetében – a Google azonban még kitart a jogellenes állapot fenntartásában. Az pedig már rém kínos, ahogy a Google a Dracula-t beégette információs paneljébe és térképébe, miközben mára már a turistacsapda volta általánosan ismertté vált (mármint hogy, Vlad Tepes budavári fogsága nem valóságos történelmi mozzanat, hanem csak egy történelmet meghamisító fikció).

A Google, mint a Dracula-biznisz marketing ügynöksége tudatosan évente több tízezer nyugati turistát vezet félre. A magyar Wikipédia hamis szócikknek világviszonylatban jelentéktelen a hatása, de itt a védjegyet nyíltan szembemenve a törvénnyel és bírósági ítéletekkel, teljességében csalárd módon bitorolják, illetve passzolják át. Hogy gondolják az érintett Wikipédia “szerkesztők”? Hogy most akkor a Budai Vár-barlang állami vagyonelemet Budavári Labirintus fantázia névre cserélik majd a törvényszövegben, átvezetik a levéltári iratokon, a magyar állami természetvédelem hivatalos lajstromában, honlapján stb.?

Sem a Google-nek, sem a Wikipédiának nem az a dolga, hogy a valóságot alakítsa vagy átírja; és egyikük sem jogalkotó vagy jogalkalmazó.


Sajnos a korábbi szerkesztők valami miatt kettéhasították a vonatkozó Google-, illetve Wikipédia-passzusokat: