A Budavári Ördögi Kör

A Budavári Ördögi Kör

Nagy az átok a Budai Vár alatt és felett

 

A kifejezést részben a mai, megszokott értelemben használjuk: olyan körkörösen ismétlődő, rendszerszintű folyamatok, illetve magatartások, szokások együttese, amelyeket sehogy sem lehet megszakítani, amelyekből nem lehet kimászni. Másfelől az ördögi körön olyan konkrét elkövetői kört értünk, amely – azonkívül, hogy ma már mindennaposnak számító szervezett visszaéléseket követ el egyvégtében – rendkívül  gátlástalan, a végletekig brutális, az ostobaságig arrogáns és mélységesen gonosz, romlott.

Ma már teljesen mindennapos dolog Magyarországon: “Ez kell” – mondja a hatalom, és azonmód elveszik vagy eltörvénylik az elirigyelt javakat. Az ilyen ügyleteket ugyanakkor nem verik nagy dobra, az ügyleten kívüli embereket (civileket) nem vegzálják, nem rongálnak és garázdálkodnak, hanem hideg vérrel járnak el.

A Budavári Ördögi Kör azonban nem foglalkozik a részletekkel és látszatokkal, vagyis jól kifejezi a mai hatalomgyakorlás és elbitorlás valóságos, démonikus természetét. 2011-ben akkora sajtófelhajtást csináltak, amelynek mértéke már akkor mutatta, hogy valami nagyon nincs rendben; az elmúlt évtizedek “állami elbirtoklásai” között a legnagyobb rendőrségi, hatósági egységek erődemonstrációjának áldozatául esett több száz turista békés nyár délutánja. Később a kopasz egységek is megjelentek, majd a hatalom-ittasság a lerészegedésig fokozódott, és szétvertek mindent, ami a kezük ügyébe akadt, széttrolkodták az egész internet és emberek tizezreit vonták be a vámpír bizniszükbe stb.

A 2011-es attak után szép lassan egy sor vezető került lefokozásra vagy éppen az utcára, illetve némelyik börtönbe. Az ördögi üzem, a zombi marketing azonban – a bírósági eltiltások ellenére is – tovább fokozódott.

Így mára az egykori kulturális turisztikai vállalkozás és  szellemi műhelyeik meghatározó képei a világhálón keverednek az ördögi lenyomataival: a keresztelő medence mellett a Drakula Kamrája, A Szerelem Labirintusa mellett Drakula koporsója; a Bolyongások Európa Nagyjaival – Hérakleitosz, Hölderlin, Mozart, Ady – mellett pedig maga az ördög, annak budavári keverék alakzata, a Drakula.

Ez az egyetlen “innováció”: az ördög. Minden egyéb a korábbi kiállítás beruházásának, nevének, szellemi joginak, illetve közösségi oldalai követőinek elbitorlása. Úgyis lehetne mondani, hogy ebben az egyetlen önálló kreatúrában képet, alakot nyert a Drakula-biznisz egész folyamata.

A Budavári Ördögi Kör a saját képére formálta át a Várbarlangot, s “teremtette meg” saját képére annak sötét, központi figuráját. Itt tehát látható formában, mégpedig igen markánsan és szimbolikus erővel jelenik meg mindaz, amit egyébként rejtve, lopva, vagy esetleg kanonizálva, de hidegvérrel követnek el.

Korszakos plasztika - Budai Vár-barlang
Korszakos plasztika – Budai Vár-barlang